کد مطلب:285023 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:259

درباره حقیقت رجعت
از حقیقت رجعت سوال گردید، زیرا بعضی از علماء امامیه معتقدند رجعت به حكومت رسیدن آنان در دوران سلطنت حضرت امام قائم علیه الصلوه و السلام عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد بدون آن كه بدن ائمه علیهم الصلوه و السلام باین جهان بازگشت نماید.

پاسخ:

باید دانست شیعه امامیه معتقد است به هنگام ظهور امام زمان حضرت مهدی علیه الصلوه و السلام عجل الله تعالی فرجه الشریف، خدای تعالی گروهی از شیعیان آن حضرت را كه از رحلت نموده اند به این جهان باز می گرداند تا به ثواب یاری كردن و كمك نمودن به آن حضرت علیه الصلوه و السلام نائل شده و حكومت آن حضرت را مشاهده نمایند. همچنین گروهی از دشمنان آن حضرت علیه الصلوه و السلام را زنده می فرماید تا از



[ صفحه 34]



آنان انتقام گرفته شود. لذا شیعیان با مشاهده ظهور حق و برتری آن شاد و مسرور می باشند. دلیل صحت این نظر كه بر هیچ عاقلی در آن شك و تردید نمی آید اینست كه این كار فی نفسه محال نبوده و در قدرت خدای تعالی می باشد. اغلب مخالفان ما، رجعت را بدلیل محال بودن و خارج از قدرت خدای تعالی بودنش انكار می كنند. وقتی امكان رجعت جایز بوده، و در قدرت خدای تعالی باشد، راه اثبات آن اجماع علماء امامیه بر وقوع آن می باشد، كه در آن اختلافی ندارند و ما در نوشته های متعدد خود، توضیح داده ایم اجماع علماء امامیه حجت است زیرا شامل قول امام علیه الصلوه و السلام است و هر چه شامل فرمایش امام معصوم علیه الصلوه و السلام باشد صحیح و صواب است. و گفتیم رجعت منافاتی با تكلیف ندارد و نباید گمان برد تكلیف آن كه بهر علت پس از مرگ - بازگشت نموده باطل است، و یاد آور شدیم همان گونه كه پس از ملاحظه



[ صفحه 35]



و مشاهده معجزات روشن و دلائل قوی تكلیف واجب می شود با رجعت نیز چنین است. و اما آن دسته از علماء امامیه كه رجعت را به بازگشت حكومت حق بدون آن كه شامل بازگشت اشخاص و زنده شدن مردگان باشد تادیل نموده اند، به آن دلیل است كه از استدلال بر رجعت، و بر جواز آن ناتوان بوده و آن را منافی تكلیف دانسته اند، لذا به یك سری روایاتی كه در این زمینه رسید، اعتماد ورزیده اند. و این نظر آنان صحیح نیست، زیرا رجعت باستناد ظواهر اخبار رسیده اثبات نشده است. تا تاویلات فراوانی از اخبار بعمل آید، بنابر این چگونه ممكن است امری را كه صحت آن قطعی است از طریق اخبار آحادی كه موجب علم نمی باشد اثبات نمود. بر اجماع امامیه برای اثبات رجعت، باین معنی می توان تكیه نمود، كه خدای تعالی به هنگام قیام حضرت امام مهدی علیه الصلوه و السلام عجل الله تعالی فرجه الشریف بعضی از دوستان و دشمنان آن حضرت



[ صفحه 36]



علیه الصلوه و السلام را بنابر آنچه اشاره كردیم زنده می فرماید بنابر این تاویل بر مطلبی كه معلوم و واضح است راه ندارد، لذا توجیهی كه آن دسته از علماء نموده اند قابل قبول نمی باشد.



[ صفحه 39]